onsdag den 7. maj 2014

Begyndelsen

D. 3. maj 2014 fik jeg forslået en artikel på facebook om et minihus på hjul. Dette satte en masse tanker igang.

Kilde: http://themetapicture.com/cool-little-house-design/

Jeg har boet i hus som barn og savner det privatliv og den frihed det giver. Samtidig bekymre det mig at skulle købe et hus for at måske ikke at kunne sælge det igen, hvis jeg bliver nødtil at flytte. Dertil kommer at det vidste hus er bygget for 33.000 US$ (omkring 176.000 kr) i Danmark vil det nok være noget dyre at bygge, men jeg håber det kan lade sig gøre for 3-500.000. Sammenlignet med et nubygget hus fra fx. eurodan-huse til omkring 1.465.000 kr er det ingenting at skulle ud og låne. Man skal selvfølgelig stadigvæk have et sted at stille sit mobile hus, men det skal man jo også hvis man vil bygge et 'rigtig' hus.

Jeg er på nuværende tidspunkt studerende og lever derfor på 26m2 (det er nok mere 24m2 uden min andel af fælleskøkkenet). Jeg har erfaret efter at være flyttet til stadig mindre lejligheder, at det er ikke m2'erne det kommer an på, men hvad man gør med dem. Mine naboer kigger tit mærkeligt på mig, når jeg fortælle, at vi kan sidde 10 til spisning omkring mit spisebord uden at gnide albuer. Ligeledes mærkeligt kigger de, når jeg fortælle, at jeg kan have 7 overnattende gæster i min lejlighed. Det handler i bund og grund om indretning og rigtig meget om hvilke møbler man har.

Som fortalt før er jeg studerende, jeg læser til kandidat i Engelsk og Geografi for at blive gymnasielærer. Jeg bor sammen med min Cavalier King Charles Spaniel i min lille studielejlighed. Fremtidsplanerne involvere ikke nogen børn for mit vedkomne, dette er en personlig preference, derfor arbejder jeg udfra mine og min hunds behov, når det kommer til designet af huset.

Til at starte med går projket ud på at undersøge følgende:
  • Om man kan lave og bo i sådan et i Danmark.
  • Hvad er reglerne der denslags beboelse/bebyggelse?
  • Hvilke teknologiske muligheder kan man benyttet?
  • Hvor skulle man stille et sådan hus?
  • Hvordan flytter man sådan et hus?
  • Hvordan indretter man sådan et hus (med udgangspunkt i mine egne behov)
Forhåbentlig kan listen udvides så det sidste post bliver en statusrapport på livet i mit drømmehus.

Dette er en blog om en meget personlig rejse, men jeg har valgt at dele ud af denne rejse for at hjælpe andre, der har eller kunne få en drøm om et minihus på hjul.

1 kommentar:

  1. Hej Cindie. Kom du videre med din research på dette? Er meget nysgerrig:-)

    SvarSlet